D-Day 2 - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu D-Day 2 - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu

D-Day 2

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

30 April 2014 | Nederland, Zeist

Woensdag 30 april. Afspraak poli chirurgie 275 9.30 uur.
De dag dat uitslag bekend zal worden.
Petra biedt aan met me mee te gaan en als ondersteuner hoort ze misschien meer dan ik die door emoties overmand kan raken misschien. Hans kan door vakantieweek geen dienst schuiven.
Wachten in de wachtkamer en Nathalie haalt ons binnen in dezelfde kamer als vorige maal. De uitslag van de MRI geeft een andere meting dan voorheen aan. Het is een ductaal carcinoom, tumor uitgaande van de ductus is een gang en in dit geval een melkgang. De tumor zelf is 20 bij 2,5 in plaats van 3 bij 3,5 cm. De oncologisch chirurg, Dr. Perre is er nu aanwezig. In de planning hebben ze mij alvast voor woensdag 7 mei op het programma gezet. Is dat goed? Ja zeg ik, snel maar weg is weg!
Dr. Perre zal deze operatie gaan doen. Deze heeft bevindingen gezien en wil graag zelf kijken naar plaats. Na het zien van de plek en gevoeld hebbende zegt hij tegen Nathalie dat het geen T4 is. Artsentaal, Dit maakt dat de tumor mogelijk niet in de huid is doorgegroeid en niet rigoureus verwijderd hoeft te worden. Dan neemt hij tegenover mij plaats en gaat uitleggen wat de mogelijkheden zijn voor mij. Vanaf het begin heb ik lopen roepen :” Haal alles maar weg”! Gehele borst zit vol met cystes en hoe had ik dit kunnen opmerken dan? Daarop geeft Dr. Perre aan dat het in zijn ervaringsoptiek niet noodzakelijk is. Ik mag ook een borstsparende techniek laten toepassen. Maar als bij mij de “angst”regeert, dwz de angst dat direct hierna iedere cyste weer een tumoren zal worden dan gaat hij volgende week doen wat ik vraag. Daarop geeft hij een hand en zegt tot volgende week en vraagt Nathalie aan mij heel duidelijk alle plussen en minnen uit te gaan leggen! Ik mag keuze zelf maken!
Het eerste uur zitten Nathalie en Ik, met Petra en een cursist op de achtergrond, onder een lach en een traan uitgebreid de dingen te bespreken. Wat komt er zoal bij kijken bij de ene operatie, wat bij de andere? Om de tumor heen zal minimaal 2 cm extra weg genomen worden. Het verschil ligt hem dan in de vorm die ze pas duidelijk voor ogen hebben als hij “letterlijk”bloot ligt! Ronde mooie vorm of grillig. Dat geeft andere manier van snijden door chirurg! Amputatie of borstsparend. Poortwachter tijdens operatie checken of poortwachter opsturen en week wachten . Chemo en bestralen of alleen chemo erna. Waar kijk je tegenaan, wat zie je in de spiegel.
Petra en ik gaan na 1 uur samen naar huis met opdracht van Nathalie om alle plussen en minnen, naast elkaar op te gaan schrijven van de ene en van de andere keuze. Die laten bezinken en ieder moment dat je iets bedenkt, ook s’ nachts opschrijven wat erin mij op komt! Daarom eerst maar eens de inwendige mens vertroetelen. Nergens heen gewoon thuis, dus Petra en ik halen lekkere verse spullen. Broodjes ,fruit kaas sla en sapje en koffie! Bloemetje van Peet mee bij van Zutphen. Samen klaar maken babbelend over vanochtend. Ondertussen schriftje, wat ik van Petra maandagochtend al langs gebracht heb gekregen, open slaan en gaan schrijven.
Wat komt erin je op?
Petra neemt mijn iPad en zoekt ondertussen ook het een en ander op. Zelf heb ik geen enkele keer nog op borstkanker sites gekeken en wil ik ook niet op internet andermans verhalen weten, lezen , horen om zo mijn eigen keuze zuiver te houden! Voor en tegen ene manier en de andere. Waarom wil ik amputatie, wat zit daar achter? Angst voor bestralen bij pappa?
Dieuwke belt!
Ja zegt ze kan het niet hebben Ik MOET je even zelf horen in plaats van al die whap berichten!! Wat een gesprek, want Dieuwke hoort mijn verhaal aan en is heel plezierig in vertellingen over voorbeelden in haar omgeving!

Wat ze op een gegeven moment zegt raakt me:
Ja lieve MIR een ding: weet wel:

HOU HET OORLOGSGEBIED ZO KLEIN MOGELIJK ! Eraf kan altijd nog!

Die zit, zat en bleef daarna in mijn koppie!!!

Na twee uur verder flinke bladzijdes te hebben gevuld laten we het even en zegt Petra Heb je eigenlijk wel opgelet vanmiddag?
Zag je de reactie van De chirurg toen jij zei Nee ik blijf bij amputeren?
Zag je hem schrikken? Nee zei ik.
Nou zegt Peet; keuze heb je!
Als goede vriendin moet ik je zeggen:
Heb jij wel eens in de spiegel gekeken?
Jij bent gewoon een mooi wijf en jij hebt een mooi lijf! Dat dacht Perre echt ook hoor!!! Denk daaraan bij je keuze!!!!

Kort daarna breng ik Petra naar Austerlitz terug! Als ik terug kom kan ik de jongens uitleggen wat er vandaag zoal besproken is en dat ik volgende week op sta voor opereren. Dan gaan Hans en Chai eten halen en gaan aan tafel. Chai is heel kort en krachtig en geeft goede repliek. Dood ga ik niet maar moet wel geopereerd. Als we bij de televisie zitten zeg ik kijk je kan vanaf deze kant bloeduitstorting zien zitten. BLHHH Mam dat hoef ik niet hoor! Hans gaat tennissen en Chai trainen. Dan laat ik het bad vol lopen en ga erin.
Kei kapot moe ben ik en blijf ik janken en lang dobberen.
Maak met mijn IPAD foto’s zoals ik nu “NOG”eruit zie. Chai komt thuis en brengt de onder schuim massa badderende moeder een kop verse thee! Later zet ik foto’s op facebook eentje van de gekregen bloemen
en eentje van mezelf!
De volgende dag whapped broertje FIFI: Haal die foto eraf daar!
Oké jochie doet ikke! Kusje van je zusje!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

van spiegel, spiegeltje ........ tot zal HET goed komen, ............... met alles wat daar ....................in die periode ..........................voor nodig zal zijn! Reisdoel: Een oncologische K wereldreis met een eindbestemming in 2015! Of................... eindbestemming 2016!

Actief sinds 09 Mei 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 64416

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 24 December 2015

Borst voor en na VOORUIT

23 April 2014 - 15 Oktober 2015

BORST VOORUIT................!

Landen bezocht: