HIFU-MRI 2 in het UMCU - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu HIFU-MRI 2 in het UMCU - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu

HIFU-MRI 2 in het UMCU

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

02 Mei 2014 | Nederland, Zeist

Samen met Hans op de fiets om 7.15 uur vertrek langs Schorteldoekse steeg.
Oude bekende weg voor ons allebei in de tijd dat we samen daar in het UMCU werkte. Nu dan om rond de klok van 7.30 uur mij te gaan aanmelden bij de afdeling speciale verrichtingen, stralingen! De plek waar we normaal onze fiets parkeerde is volgebouwd met nieuwe radiotherapie afdeling. Door naar de hoofdingang is de plek voor fiets parkeren pas vanaf 7.45 uur open!! Hans gaat fiets bij de motoren parkeren voor even! Dan de hoofdingang in. Wachtend op bankje hebben we beide al in de gaten dat dit niet het slimste is. Ieder komt langs, knikt handje en anesthesist komt praatje maken met hans. Floor komt ons halen, iets verlaat!! Via röntgen naar tweede verdieping, oude hart/long afdeling. Daar komt verpleegkundige zich voorstellen. Naam??
Ik wordt geacht in bed plaats te nemen maar mag in overleg met Paul Vaessen mijn joggingbroek en sokken aan houden!! Wel mag ik zo'n wonderschoon geel/oranje operatiekloffie aan. Achter hem is er een leerling. Die komt met de vraag of ze infuus mag prikken leren op mij! NU nee zeg ik vandaag even niet! De verpleegkundige gaat kijken of ik te prikken val. Direct daarna komt een collega en prikt uiteindelijk het infuus.
Daarmee worden de paracetamol en nog iets pijn bestrijdend in het infuus inlaten lopen. Per os dus via de mond met een klein slokje water mag ik nog een omeparasolletje!! Dan wordt ik in bed, weggebracht naar MRI. Deze route is niet eenvoudig daar men bij de nieuwbouw geen rekening heeft gehouden met bedden in die lift daar en ook niet met goede breedte van bedden! Mijn preventiehart en de nieuwbouw slaan meteen harder!!! Dus kruip door sluip door gehele nieuwbouw. Zelfs midden door de wachtruimte!! Op de MRI aangekomen overdracht en wordt direct handje door Paul aan Hans gegeven! Die Paul was toch wel angstig dat Hans zich met zijn zaken zou gaan bemoeien! Dus Hans zei ik: Ga maar weg! Tot straks! Die ging op fietsje terug naar huis naar Chai die zijn economie examen had!

Paul ontpopte zich direct als de professional en riep hij iedereen bijeen voor de TIME OUT procedure! Allereerst stelde ieder zich aan mij voor. Floor en een radiologe, Niels en een collega van de radiotherapie! Knipoog van Niels waar ik 5 jaar naast op de hartkatheterisatie heb gewerkt! Paul Vaessen en collega Mieke Witkamp welke ik daarna gehele periode MARIEKE heb genoemd! Mijn naam moest ik noemen leeftijd en geboortedatum en wat ik dacht dat ze gaan doen. Alles klopte waarna ik nog in de gelegenheid was om te plassen.
Uit bed stapte ik naar de WC waar ik een schreeuw van Paul hoorde dat ik de toilet NIET op slot mocht doen! Eigenlijk moest ik terug in bed want voorbereidingen van waterbadje waar tiet straks in kwam was nog niet klaar. Ik bleef tegen toiletdeur geleund en sprak over conditie , stoppen met roken en Bootcamp waar ik sinds september 2013 mee begonnen ben
Dit gaf een luchtig moment. Daarna mocht ik de ruimte binnen. Deze MRI is zo dat je voeten eerst ronding in gaan! Dus op mijn buik op de bank, waar de radiotherapie verpleegkundige nog probeerde uit te leggen hoe de stralen straks in die bak met water zouden gaan werken. Ronde cirkel met vanaf 8 zijdes stralen die bij elkaar tot het middelpunt moesten komen. Wel met vlees ertussen! Het zou me wat! De borst in die koude bak was al niet lekker. Maar ze deden keurig een handdoekje voor die andere borst!
Dan vraagt men om iets te kantelen met lichaam. Kussen onder heup nee svp geen kussen onder hoofd want buikligging! Daarna diverse slangetje in neus en eentje met een kapje voor mijn mond. Infuus aangesloten aan rechterhand. Linkerarm moet naar beneden. oftewel standje hopeloos!!
Lig je lekker?????? Nu dan gaan we ik krijg een grote BEL in mijn hand en ze schuiven me de MRI in! Met dat mijn schouders klem komen te zitten en Paul vraagt om bescherming hiervoor raak ik in paniek en schreeuw:" PAUL haal me eruit! Het laatste wat ik merk is dat Paul zegt er voor me te zijn en mijn hand pakt. Mieke vraagt zal ik de propovol maar in laten lopen dan? Ja, zeg ik en weg ben ik!
Na lange periode,( weet ik achteraf) daar Hans en Chai aan wachten waren thuis en Hans rond 11.00 uur naar ziekenhuis is gereden want die kon het thuis niet meer houden. Ben ik om 12.30 uur terug gebracht op de afdeling. Van de wakker wordende periode weet ik dat ik in paniek was en paul me rustig kreeg. Echter door waarheidszerum ook hem de waarheid gezegd heb! Dat de proffessor NIET gelijk had en hans rechtzaak heeft gewonnen en dat Paul ook het verhaal van de andere kant eens moet horen! Daarop heeft Paul niet verder gevraagd want met deze middelen klap je anders helemaal uit de school.
Floor en hij brengen mij naar de afdeling.

Hans is op de afdeling en had begrepen dat het allemaal langer heeft geduurd door alle cystes in mijn boezem waar de radiogolven op af ketste. Hij helpt me uit hes en in mijn eigen T-shirt en wikkeltruitje.
Een extra deken komt. Zo ook boterhammen en wat thee. Hans eet de bammetje, ik heb geen trek. Thee probeer ik voorzichtig slokje voor slokje! De eerst stap buiten bed is wankel en ik ben blij dat hans bij me is om naar toilet te gaan. Wankelig en ballen in mijn hoofd. Rond 13.30 uur ben ik weer wakkerder en komt Paul met Floortje om aan te geven wanneer ik naar huis mag. Ze heeft twee afspraken van vanmiddag af gezegd en naar dinsdag verschoven. mede in overleg met Paul Vaessen daar de pijnmedicatie zo je hoofd verward dat je geen belangrijke beslissingen KAN maar ook niet MAG nemen! Wat heb je ervaren onder deze narcose en pijnmedicatie, vraagt Paul? Ja zeg ik ik heb geen pijn gehad en wel ingeslapen in paniek! Dat snapte hij en gaf aan dat daardoor mijn reactie na wakker worden ook heftig was. Het heeft er nu wel mede voor gezorgd dat de sfeer tussen hans en hem nu heel ontspannen was. Zijn kennis en kunde zijn voor mij goed geweest en zijn taak zit erop.
Door medicatie mag ik alleen vanmiddag naar Nathalie Wittebolle voor operatie uitleg en hoe laat en wanneer precies.
Ik mag pas weg om 15.30 uur zodat ik afspraak In het Diak met Nathalie met Hans samen net haal. Deze vraagt of ik voor mezelf al meer weet.
Ja zeg ik eigenlijk ga ik toch voor borstsparend en dan na een week rest vervolg noodzakelijke dingen. Nathalie neemt nog het een en ander door met me over woensdag de operatie dag. Dr. Perre komt binnen en ze zegt direct: Miriam heeft sparend gekozen! Je ziet meteen zijn gezicht vrolijker kijken en hij zegt blij verrast te zijn. Hij wil aangeven dat afgelopen woensdag ook het gehele team deze keuze voor mij had genomen. Zo is hij blij dat we tot een eendere beslissing zijn gekomen nu!
Hij geeft en hand en zegt tot woensdag! Nathalie geeft afsprakenkaart mee met mammapoli en anesthesie afspraken van dinsdag aanstaande en nog rest voor woensdag de operatiedag!
Zelf is woensdag haar laatste werkdag voor haar vakantie. Dit is zo maar wij beide vinden dit jammer om niet het gehele proces te kunnen doorlopen! Zij is tenslotte degenen van slecht nieuw en zou zo graag ook goed nieuws willen brengen. Indien mogelijk! Ze zit ook in spanning en denkt verschrikkelijk goed mee! Met haar heb ik 16 juni 2014 direct als ze terug is afspraak staan!!!!!
Woensdag middag kijkt ze wel even of ik goed uit narcose ben maar dan is ’t toch echt gedaan!
Amay! ( Belgisch!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

van spiegel, spiegeltje ........ tot zal HET goed komen, ............... met alles wat daar ....................in die periode ..........................voor nodig zal zijn! Reisdoel: Een oncologische K wereldreis met een eindbestemming in 2015! Of................... eindbestemming 2016!

Actief sinds 09 Mei 2014
Verslag gelezen: 775
Totaal aantal bezoekers 64131

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 24 December 2015

Borst voor en na VOORUIT

23 April 2014 - 15 Oktober 2015

BORST VOORUIT................!

Landen bezocht: