CT-scan en................ - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu CT-scan en................ - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu

CT-scan en................

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

28 Mei 2014 | Nederland, Zeist

Vandaag dan voor CT-SCAN, dus Sannie komt me halen om 8.30 uur. In haar autootje op naar het UMCU, waar de auto vlak voor de radiotherapie geparkeerd kan worden. Dit met speciaal blauw kaartje. Bij de balie aangemeld en eerst kenteken noteren op kaart in auto. Ja, welk kenteken heb ik ook al weer. Dus Sandra eerst terug om te kijken. Dan vraagt dame om afsprakenkaart? Sorry, die heb ik niet? Wel sta ik op lijst van scan. Ze geeft me een lijst met aankomende data voor de bestraling. Daar zie ik start datum op van 11 juni 2014! Bij haar geef ik aan dat dit niet de afgesproken datum is. Nu zegt ze U ziet de arts zo dan moet U dat daar bespreken! Dan gestuurd naar volgende hal en moet me daar melden. Daar is nog niemand maar al heel snel nadat we zijn gaan zitten wordt ik gehaald.
In een grote ruimte staat dan het scan apparaat. De leerling radio assistent legt eerst aan mij en ook Sandra uit wat er gaat gebeuren. Dan moet Sandra de gang op en ik wordt gevraagd mijn bovenkleding uit te doen. In de ruimte staat een gigant rond gevaarte een soort space ring op zijn zijkant. Daar is nu een bedplank voor en daar mag ik op gaan liggen. Keihard is de ondergrond. Boven het hoofdeinde zitten twee armsteunen waar mijn armen in komen. Onder nek ligt een steun die zorgt dat je hoofd goed achterover ligt! Helaas mag ik gezicht niet naar zijkant bewegen! Die moet recht vooruit. Onder de knieën komt nog een harde steun. Die zorgt ervoor dat de rug goed plat ligt op die plank! Ja, ik zeg dus duidelijk het is geen comfortabele ligging. Maar ach weer voor het goede doel! Dr. Smid komt binnen en geeft aan looddraadjes te gaan plakken rondom mijn borst, om markering voor CT-scan van wat het borstgebied qua omvang aangeeft. Dit brengt het beeld weer van precieze gebied waar bestraald moet gaan worden. Liggend met mijn borsten bloot en armen in steunen is dit niet de meest ideale manier om gesprek te voeren. Maar ik geef aan de planning te hebben gezien en teleurgesteld te zijn. Oh, vraagt hij, waarom? Nu zeg ik, in gesprek afgelopen vrijdag heb ik snelheid gevraagd. Dit zou voor mij betekenen dat ik zoals vandaag CT-scan heb en aanstaande 30 mei al zou kunnen beginnen met bestralen. Nee, zegt hij in de voorbereiding tot bestralen is het nodig om CT-scan met 4 a 5 deskundigen te bespreken en berekeningen te controleren alvorens bestralen mag starten. Daarmee is dan planningsbureau die daar rekening mee houdt. Ook de feestdagen zoals Hemelvaart en Pinksteren zorgen voor vertraging. Het valt mij tegen en kunt U er nog voor zorgen dat eerder gestart wordt? Nu dat ga ik overleggen. U hoort nog!
Daarna twee maal oefen sessie met de ademhaling. Jammer genoeg mag ik dus mijn hoofd niet opzij doen. Dit had ik wel als ontspanning qua oefening aangeleerd. Nu dan maar zo, met hoofd vooruit. Dit gaat goed. Dan verdwijnen beide dames naar ruimte achter glas en start de scan. Het bed gaat door de ring en op borsthoogte stopt hij. Dan meden ze door intercom de start. Dit valt reuze mee. In vergelijk met MRI maakt dit apparaat weinig lawaai. Een soort zoals ik de omschrijving van geluid van een slagroomklopper. Maar, met rode lampjes die twinkelen.( Frans Boereboom gaf in mail aan: Ja maar helaas wel een met een mega- groot voltage!, Dus iets anders!) Eerst opnames met gewoon ademhalen. Daarna wordt me gevraagd twee maal in te ademen en door en dan een diepe teug en adem vast te houden. Dit gaat allemaal goed en de scan is vrij vlot weer klaar. De twee laboranten komen terug en vertellen tatoeages te moeten zetten. Dit zodat bij de bestralingen ik op precies dezelfde wijze op deze bedbank lig. Goh, raar hoor, tegen mijn zoon zeg ik dat tattoos niet verstandig zijn en nu krijg ik er zelf een! Nee, wel negen. Maar het zijn speldenpuntjes en je ziet er niets van. Daarvoor brengen ze, met een kwastje op negen plekken 3 linkerzijde, 3 midden tussen borsten en 3 rechterzijde, inkt aan. Daarna met naald een punctie om die inkt in de huis te laten komen. Dit zijn venijnige prikjes. Om rest inkt weg te halen komen ze met wattenbol met aceton. Dan maken ze nog controle plaatje en daarna mag ik van de tafel af. Aankleden en klaar.
Met Sandra terug in wachtruimte, ziet een vrijwilligster dat we zoeken. Kijkend naar lijst en omgeving. Eerst maar koffie zeggen we. Ja, die kan ik U aanbieden? Nee dank, maar we gaan op pad. Ze vraagt of die lijst nog moet worden gekopieerd, doet dit voor ons en laat de plaats zien waar vanaf moment bestralen ik me mag begeven. Wachtruimte U11. Bankje ervoor mag ik zitten en wordt dan vanzelf binnen geroepen. Aan Sandra vertel ik dat ik arts gesproken heb. Dus besluiten we nog bij de balie te proberen planning bureau te benaderen. Dit nummer moet op de afsprakenkaart staan.
(Thuis die kaart?) We zien wel! Eerst bekijken waar we een kop koffie kunnen drinken. Dus in auto op pad. Het pand bij Rhijnauwen waar we willen is in de steigers en wordt verbouwd dus gaan we naar VROEG. Daar heerlijke koffie met appletaart. Praten over planning maar ook over andere zaken! Rond de klok van 11. 00 uur thuis. Waar zoonlief nog slapende was. Dus even gevraagd of hij het een en ander kon doen. Hond eten en uit en afwasmachine. Dit was naast mijn planning bestralen even iets teveel. Dus telefoonnummer opgezocht en bureau gebeld. Met een verhaal over bruiloft in de thuisplanning en noodzaak tot verzetten datum, geeft de persoon aan dit voor te leggen en via mail aan arts te vertellen. Indien mogelijk belt de arts mij vanmiddag terug! Oké, prima!
Dus met Sandra even boodschapjes gedaan. Daarna is zij terug naar huis gegaan. Door het troosteloze weer buiten, met niets dan regen en teleurstelling, ga ik onder dekens even tukkie doen op bank. Daarna ging de telefoon. Dr. Smid en antwoord op mijn vragen. Nee, helaas kan hij hier niets aan veranderen. De start datum is 11 juni 2014 en kan niet eerder. Dit moment van start is nodig nu om heel precies en accuraat dan de bestraling met kwaliteit te kunnen gaan doen. Ik snap het, niets aan te doen. Je erbij neerleggen Sturk! Toch niet helemaal want aanstaande maandag ga ik datum 1 dag veranderen! Dit omdat Chai 11 juni 2014 examen uitslag krijgt en in de ochtend gebeld kan worden! Dan ga ik natuurlijk niet WEG op zo'n belangrijk moment voor hem!!
Zo gezegd zo gedaan. Maar bij uitleggen aan Hans s ‘avonds kwamen even de data goed naar voren. Planning voor thuis front is voor mij ook belangrijk. Week 30, 31 vakantie jongens? Nee, zegt Hans dit is week 31 en 32 geworden. Dus…………. Dan is mogelijk eerste keer chemo al geweest en in de tweede week van rust kunnen Hans en Chai mogelijk wel weekje weg!!

  • 01 Juni 2014 - 21:14

    Karina:

    Ha meis,

    pittig allemaal. afhankelijk van de planning van de artsen en het ziekenhuis.
    Volhouden en er voor gaan is goed, dikke kus
    liefs
    Karina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

van spiegel, spiegeltje ........ tot zal HET goed komen, ............... met alles wat daar ....................in die periode ..........................voor nodig zal zijn! Reisdoel: Een oncologische K wereldreis met een eindbestemming in 2015! Of................... eindbestemming 2016!

Actief sinds 09 Mei 2014
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 64168

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 24 December 2015

Borst voor en na VOORUIT

23 April 2014 - 15 Oktober 2015

BORST VOORUIT................!

Landen bezocht: