poli oncologie wachtruimte 81 Diak - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu poli oncologie wachtruimte 81 Diak - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu

poli oncologie wachtruimte 81 Diak

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

06 Juni 2014 | Nederland, Utrecht

Vroeg op want Chai moet om 8.10 bij tandarts zijn! Kaakkopjes schieten er steeds uit en raar geluid, hebben mij genoodzaakt afspraak voor nu te regelen! Boos want dit is te vroeg! Nog steeds boos en brommerig zoals de gehele week al. Niets kan ik zeggen. Sturk gaat tennissen met de meisjes. Een gezellige en zonnige tennismatch met zijn vijven. Indraaien is geen straf in de zon op het bankje. Koffie drinken en kletsen ook over alle kids. Na vertrek kletsen Dieuwke en ik nog over van alles en kom ik pas om 12.00 uur thuis.
Hans had gister de race fietsen klaar gezet en is nu samen met Chai een oefen route Utrecht gaan maken. Ik mis Chico en zoek binnen en buiten! Dan maar whapje met vraag waar hij si. Uit de douche komen de jongens terug en…………...Chico zit in rugzak van Chai en is uurtje mee geweest! Eerst test gewone schoenen daarna met klipschoenen is goed gegaan.
De ABN-bank voor stopzetten pasje is nog niet bezocht. Daar, ik om 15.00 uur bij de poli oncologie moet zijn, het ondertussen 13.30 uur is vliegen de boys in de auto naar de ABN. Daar begrijpt mevrouw achter balie dat Chai 7 euro 50 zelf zal moeten betalen bij dit verlies van zijn pasje. Ze regelt het zo dat ze invoert dat strip beschadigd is en daarna blokkeert ze oude pas. Hiermee heeft Chai mazzel want dit kan zonder kosten! Top actie voor jongeman! Leerweg?
Na wat flink boze uitingen, niet nader te omschrijven, van Chai is de thuis spanning hoog met mij en Hans. Moet ik gewoon niets doen dan???
Geen bestraling of chemo? Hans durft niets te zeggen, kijkt alleen droef!
Uiteindelijk toch samen op de fiets naar Diak Utrecht. Al snel via hoofdingang nummer 81 gezocht en naar tweede verdieping met de trap.
Bij een keurig, net nieuw aangelegde balie en daarnaast ook afdeling, melden worden we welkom geheten en meegenomen. Die persoon zet ons halverwege de ruimte aan een leestafel zegt dat er zo iemand bij ons komt.
Daar, tegenover die tafel, liggen twee mensen, ieder afzonderlijk aan een infuus. Dat komt hard aan en ik draai me naar de andere kant met mijn stoel en kijk lekker naar de muur. Ook Hans ziet links een vrouw met kap op aan infuus. Samen krijgen we het te kwaad! Ja, dit komt hard aan en dichtbij! Nee, zeg ik dat ga ik niet doen zeg! Een dergelijke badmuts, koud op je hoofd en die vrouw zit helemaal in de dekens ingepakt vanwege de kou!
Dan komt er een verpleegkundige, stelt zich voor als Gaby en zegt zo bij ons te komen.
We zien haar heen en weer redderen en dan bij verrijdbare computer inkijken in gegevens. Ze regelt dat er een ruimte achterin vrij gaat komen en komt bij ons staan. Daar aan tafel stelt ze zich verder voor en vertelt alvast waar we zijn en wat we daar zien. Personeel loopt heen en weer en iemand in burger komt me bekend voor, 1 nurse practioner uit umcu! Poli oncologie, net klaar en je kijkt nu op twee plaatsen waar je tijdens het infuus therapie kan liggen. Jee, dit is hard he! Ja, jij wilt het liefste hard weg rennen he! Zegt ze! Inderdaad zeg ik. Tranen schieten in mijn ogen en ze haalt een doos tissues erbij. Ook aan Hans zegt ze: Naar he dit zo mee te maken! Kijk, heb je gehoord over de coldcap, die mevrouw heeft er een op. Heb je al nagedacht over haar en pruiken? Ik vertel van pas moment bij eigen kapper. Nu zegt ze, bij de kapper via ziekenhuis kun je kijken, bijvoorbeeld op de Rijnlaan bij …. Die in principe voor een half jaar een pruik weg zetten, voor je! Indien nodig, koop je hem anders bel je hem af! Ja, jij hebt een zodanig mooie haardos, wil je dit gaan gebruiken? Dat weet ik niet, dat ligt aan tijd extra die ik hier moet verblijven! In een notendop rekent ze voor dat dit half uur koelen is, dan ben je op temperatuur die nodig is, dan half uur voorkoelen dan kan het infuus erin en start de chemo. Na die tijd nog uur liggen met kap op en dan mag je naar huis. Dus in verhouding volgens haar met kap 4 uur en zonder kap 2 uur! Zelf denk ik dat ze heel beperkt rekent. Maar ze geeft aan dat ik het beter 1 keer kan proberen en dan zien of het werkt. Zo niet, dan volgende keren alleen infuus. Anders iedere keer deze coldcap op en zeker gedeelte, 1/3 van eigen haar behouden! Ja, als ik het niet probeer weet ik niks zeker. Ondertussen is de ruimte vrij. Gaby vraagt wat we willen drinken en neemt thee en water mee daar heen. Daar, achter in de zaal gaat ze met een patiënteninformatiedossier, een map, aan de gang met uitleggen. Eerst over de afdeling, wie en hoe er wordt gewerkt. Ze geeft aan dat dit dus echt is en dat ik dat had ze in computer gezien van verpleegkundige dus echt patiënt ga worden! Geef je over aan de dingen hier. We hebben haptonoom, die ik in mijn oog hoeken al had gezien ( bekende uit) Moet je echt gebruik van maken, ontspand en zij heeft rust gevende handen! Ja, wij hebben kennis van oncologie jij van dialyse. Ik zou niet weten hoe ik reageer als ik dit zou moeten ondergaan maar neem van mij aan dat we hier allemaal kundig en een goed op elkaar afgestemd team zijn. Kijk naar de mooie afdeling ieder heeft eigen plekje. Laten we eerst kijken wanner je kunt straten. Dus tellen. Laatste dag bestraling, exact twee weken erna is 16 juni, woensdag. Dag eerder mag niet en op donderdag is Hans vrij dus……, ik bedenk dat dit het dan maar moet zijn!
Eerste datum, chemo wordt 17 juli 2014
Met wat gerommel in mijn i-Phone en opschrijven in mijn schriftje dus stap 3 ingepland! Gaby geeft aan te werken op die dag dat maakt start wat makkelijker! Ze zegt te hebben gezien dat ik moeilijk te prikken ben. Geeft aan dat in mijn voeten zij hele mooie vaten heeft gezien in mijn slippers al! Ik schrik en denk doei….!
Dan gaat ze de map met informatie gevend uitleggen. Ze vertelt dat er allerlei dingen in staan die ik thuis mag lezen en moet weten. Belangrijkste regel is, na start chemo……………………..KOORST direct bellen, niet denken ach molletje slikken en morgen verder kijken! Nee, bellen want dan kan in ziekenhuis binnen vijf minuten gezien worden wat er is en erger voorkomen worden. Erger is………..noodzaak tot opnemen in het ziekenhuis en aan de antibiotica! Dus bellen! Naast die regel legt ze de eerst kuur FEC uit! FEC bestaat voor drie soorten middelen als kuur. 5-F Epirubicine en cyclofosfamide. Allemaal gedegen goed aanpakkende middelen die ervoor gaan zorgen dat je straks volledig genezen verklaard kan worden, zegt ze. Deze krijg ik drie keer en daarna nog tweede kuur van drie keer. Genezing is voor mij in planning 13 november! Nu zegt Gaby, hou rekening met ook tegenstalg door bijwerkingen! Maar informatie beperkt zich tot deze kuur. Heb je al recepten voor apotheek gehad van de arts? Ja, zeg ik die gaan we straks hier bij de apotheek halen. Ne zegt Gaby en neemt lijst van me aan. Naast de genoemde bijwerkingen van koorts en alle bloedcel problemen in het behandelschema is, de misselijkheid nummer 1 om aan te pakken. Daarom MOET je de tablet als eerste op lijst genoemd 1 uur voor de kuur zeker gaan innemen! Gaby adviseert alle tabletten die voorgeschreven zijn te slikken, het is niet voor niets en helpt mee om erdoor te komen. Haal ze op en zorg dat je die begrijpt!
Dan zegt Gaby dat ze stopt met vertellen, we hebben nog 6 weken en het is al 16.15 uur, ! Op afdeling laat ze nog aparte chemo-toilet zien en die voor de bezoekers! Apart! De afdeling zoals die is ingedeeld in licht lucht water en vuur! Kleur en inrichting hieraan aangepast! Zelfs oranje bank met gas open haard! Aan verschillende verpleegkundigen worden we voorgesteld en we gaan naar desk om tijd in te plannen. Ze straten om 8.30 uur Gaby ziet dat ze ook op die dag aanwezig is dus………keuze voor 8.45 uur gemaakt en tot de 16 juli! Succes met de bestralingen! Wij weg daar!
Bij de Diak huis apotheek recepten ingeleverd, meisje daar heeft ongeveer 15 minuten nodig om het klaar te zetten. Zou U misschien even kunnen wachten? Ja, wij gaan kop koffie drinken in kantine. Onderweg daar naar toe komt het gele gevaar van ambulance personeel ons tegemoet! En! Astrid Vis! Ja, een partner in crime hug is op zijn plaats! Op moment dat we aan de koffie zitten komt Astrid even langs! Pratend over hoe nu en wat komen gaat! Ze legt uit wat zij voelde en geeft ook aan dat ieder anders is en je toch zelf ervaren mag/moet!
Afgesproken dat we binnenkort stuk langs de Kromme rijn gaan lopen en tips en Trix kan opnemen! Dan met Hans op de fiets naar de Basket. Zo naast elkaar zittend en genietend van de zon komt de wekelijkheid in al zijn hevigheid naar voren. Chemo kuur……………tas met medicijnen! Wat krijg je allemaal in deze lichamelijke reset mee! Blijf ik nog dezelfde of….? De chemo is zoveel zooi in je lijf gooien dat veel dingen die ik nu bedacht heb misschien niet gaan lukken! Welke reset zal positief uitpakken en welek niet? Hoe dan de bootcamp? Fietsen sporten hard lopen?
Beide jankend en ons realiserend dat wat eraan gaat komen opnieuw een aanslag is op ons samen. Kan Hans mijn positiviteit weer op gang brengen en spreken we samen af dat we stap voor stap zullen zien hoe het loopt nemen we daar biertje en wijntje in de zon.

  • 07 Juni 2014 - 20:57

    Karina:

    Ha Buuf Mir!!!
    Heftig meis, hard alleen al om te lezen.

    dikke kus
    Karina

  • 08 Juni 2014 - 09:18

    Klaske:

    Al lezend jank ik even met jullie mee. Dikke knuf.

  • 08 Juni 2014 - 15:55

    Marleen:

    Lieve Miriam en Hans, wat heftig om dit te lezen en wat een verdrietige periode voor jullie. Heel veel sterkte liefs Marleen xxxx

  • 09 Juni 2014 - 11:47

    Patricia:

    Lieve Mirjam,
    Heel veel toitoitoi voor deze afschuwelijke periode. Ik weet zeker dat je je hier doorheen gaat slaan, samen met Hans en Chai! Hou die positieve vlam in jezelf brandend - zelfs als het af en toe maar een waakvlammetje lijkt...
    Veel lieve groeten, Patricia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

van spiegel, spiegeltje ........ tot zal HET goed komen, ............... met alles wat daar ....................in die periode ..........................voor nodig zal zijn! Reisdoel: Een oncologische K wereldreis met een eindbestemming in 2015! Of................... eindbestemming 2016!

Actief sinds 09 Mei 2014
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 64150

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 24 December 2015

Borst voor en na VOORUIT

23 April 2014 - 15 Oktober 2015

BORST VOORUIT................!

Landen bezocht: