Jochie krijgt bericht school en ikke eerste bestra - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu Jochie krijgt bericht school en ikke eerste bestra - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu

Jochie krijgt bericht school en ikke eerste bestra

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

11 Juni 2014 | Nederland, Utrecht

Start bestralen.
Eigenlijk om 10 .00 uur maar dan kan moeders niet!
Nee, tussen 10.00 uur en 12.00 uur kan Chai gebeld worden en dan moet ik bij mijn jochie thuis zijn!!
Dus proberen start op 12 juni te doen! nee, mevrouw maar andere tijd gaan we regelen! Dus afgesproken dat ik om 9.20 uur mag komen op de radiotherapie van het UMCU.
De eerste dag van de bestraling, samen met Chai op de fiets via oude route, schorteldoeksesteeg langs de kinderboerderij, linksaf op de busbaan, naar het nieuwe radiotherapie gebouw, uitgebreid voor de acute ehbo van UMC.
Medlen bij de bali hoeft niet meer dus direct op bankje voor U10.
Direct voor de deuren van twee kleedruimtes. , waarbij niemand binnen mee mag omdat ze daar uitleg gingen geven. Mevrouw Sturkenboom!.
Een vriendelijke assistent radiotherapie roept je naam en geeft aan in welke ruimte jij je mag omkleden. Ze lopen met je door de ruimte, vertellen wat uit en aan mag en vragen of je de deur op slot wil draaien. De deur naar bestralingsgang gaat dan aan de andere zijde open. een pasje met je naam erop moet je op treetje onder de spiegel leggen. Die neem je mee naar binnen om te controleren. Mijn bra en shirt uitgetrokken en sokken aan mijn blote voetren gedaan. Dan wordt er geklopt en neemt een meisje me mee. Een soort slakkenhuiis gang met dikke muren, bekleed met houten latten volgend loop je een grote ruimte in met in het midden een krappe behandeltafel. Erboven een elastisch touw met beugel. Links erboven een groot rond gevaarte, blijkbaar de buis waar de super mecha gamma stralen uit komt.
rechts hangt een monitor en daarop allerlei getallen met daarboven mijn naam en geboortedatum. Als extra controle kun je zelf ook kijken of je naam klopt. De smalle tafel mag ik opklimmen en het t-shirt wordt aangenomen en de haak waar die de volgende keer kan hangen gewezen.
Onder hoofd en knieen liggen harde driehokige stuenen waar een insparing in zit zodat als je benen en hoofd daar eenmaal in liggen niet meer kunnen bewegen. Dan wordt gevraagd j4e handen in de steunen boven het hoofd te doen. De uitleg begint. U moet nu niet meer bewegen wij gaan U in de juiste positie leggen met wat sjorren aan een arm of uw bovenlichaam. Schrik daar niet van maar probeer ook niet mee te helpen, want het zijn soms maar summiere stukjes die nodig zijn om de laser stralen die U op plafond ziet. Samen met de tatoo's op mijn huid links rechts en tussen borsten drie stippen, kunnen ze mij precies waterpas leggen!! Dit lukte en daarna moest ik eenmaal oefenen met de twee keer diep inademenen en dan de adem vast houden voor 30 seconden! dit lukt! Ja, de jingens thuis doen het mij niet na!!! Dan verdwijnen de laborantes in de ruimte ernaast en door de intercom vrgaen ze of ik z4e versta! Ja en dan start de sessie. Twee keer lange en twee keer korte aan een zijde. de buis naats me gaat draaien en dan moet ik herhaalde malen mijn ademoefeningen bewijzen. Halverwege die ademvrije periode zeggen ze dat ik nog even vol moet houden! dan weet ik dat ik op de helft ben dus 15 seconden!! Daarna komen de laborantes weer binen vragen of het goed gaat kijken of alles nog goed ligt en zeggen dat tweede ronde begint. De buis gaat om mij heen naar de andere zijde en dan onder mij vanuit de linkerhoek stralen. ook weer twee lange sessies en twee korte. Door de intercom zegt men dan dat het klaar is, maar blijft u nog even liggen. De armen mogenm pas naar beneden als zij gecontroleerd hebben of de stip op mijn buik nog eender met laserpunt is. Ja, en dan mogen de armen uit de steunen. De tafel gaat naar benneden en een laborante geeft mij mijn shirt aan. De haak boven dit bed helpt me om omhoog en van de tafel af te komen. Een loopt mee door slakkehuis naar kleedruimte, de ander maakt kamer klaar voor volgende. De laborante neemt afscheid en zegt tot morgen! ja gauw naar huis zeg ik telefoontje van zoon afwachten! Het is nu 9.20 uur dus precies 20 minuten binnen geweest! Op naar huis waar Chai gebeld kan worden.Chai zit nog net zo op bankje voor U 10 als even daarvoor, met zijn vingers op de telefoon spelletje spelend! Kijkt op als hij me uit de deur ziet komen en vraagt : Klaar?" Ja, kom op gauw op de fiets naar huis! precies om 10.00 uur zijn we thuis en drinken kop koffie en thee! Chai loopt daarna redelijk van het een naar het ander, telefoon, play station PC hij heeft zelf niet door dat hij dit doet maar is echt zenuwachtig! Om 10.40 uur gaat de telefoon, Chai opnemen!!! Hij neemt op en iemand legt meteen weer neer! Tante Thea, vraagt hij??? nee , zeg ik! Maar allebei weten we niets zeker maar wel dat het een fopper was. Tot 12.00 uur heen en weer gelummeld krantje en wat achter pc gezeten. Om 12. 15 uur gaat dan de telefoon .........lang over...... CHAIIIIIIII. Aan zijn gezicht te zien is het eerst afwachtend dan een voorzichtige glimlach en dan..........grote lach! Mijnheer van Vulpen zijn mentor heeft gezegd dat hij mij maar om mijn hals moet vallen want ja.............Chai........jij bent GESLAAGD!!!
Toppertje. De telefoon neerleggend bevat hij nog niet echt wat.......dus samen de vlaggemast die hans al klaar had gezet, met valg en zijn rugzak, naar boven genomen en op het dak tussen de beide ramen in de vlaggemast geplaatst! Ja wapperen maar! hans een what's app gestuurd want met de telefoon kom je op de Bergman niet door!
Hoe Chai en ik de rest van de dag door zijn gekomen weet ik niet meer, maar feest gevoel geeft vreemd geheel samen met bestralen!!
Nadat Hans thuis kwam zijn we in de auto gestapt en naar Amsterdam gegaan waar we Ome Wil zijn verjaardag hebben gevierd met vrienden! prachtig een grote lange tafel met wel 30 man, aan het hoofdeinde Wil en andere kant bea! Maar bovenal LEON als cateraar!! Hij had alles geregeld speciaal voor zijn vader!! Ook Chai vondt dit een bijzonmdere avond iedereen was vol van zijn slagen en als jongste kreeg hij stokje om dit een keer te regelen over!!
Moe maar voldaan waren we om 22.00 uur thuis en allemaal hebben we aan een stuk geslapen die nacht!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

van spiegel, spiegeltje ........ tot zal HET goed komen, ............... met alles wat daar ....................in die periode ..........................voor nodig zal zijn! Reisdoel: Een oncologische K wereldreis met een eindbestemming in 2015! Of................... eindbestemming 2016!

Actief sinds 09 Mei 2014
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 64177

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 24 December 2015

Borst voor en na VOORUIT

23 April 2014 - 15 Oktober 2015

BORST VOORUIT................!

Landen bezocht: