dag van trouw vandaag deze dag op dagbehandeling - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu dag van trouw vandaag deze dag op dagbehandeling - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu

dag van trouw vandaag deze dag op dagbehandeling

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

25 September 2014 | Nederland, Utrecht

Ooit vandaag 27 jaar geleden kwamen er vier bruidsmeisjes van boven de dertig toen, met champagneontbijt in Zeist aanzetten om 8.00 uur s 'ochtends. Vandaag "gewoon"opstaan en spullen in mand mee om 4 de chemokuur te starten. Deze keer nieuwe soort , doxatectere. Een zakje, witte vloeistog, soort mosterdgas wat gebruikt werd in WO!, opgelost in water. Verpleegkundigen Afroez en Gaby chequen naambandje en overleggen eerst. Bloeddruk meten en leggen dexamethason en tavegil klaar. Dit als, ik een allergische reactie krijg, oftewel heftig reaggeer op het middel. Daarna de coldcap op. Direct na het starten met koelen begin ik te rillen, afleiden maakt hiervoor niets uit, de kou slaat toe. Warmtekussentjes en drie dekens verbeteren tijdens behandeling niets. Afroez prikt in een keer infuusnaald en gelukkig dat dit middel vandaag maar een zakje behelst, waardoor de duur van inlopen kort zal mogen zijn. Maar eerst koeling dertig minuten inkoelen en dan start met verplichte uur voordat chemo infuu mag inlopen. Met dat Hans een film wil starten op de PC komt Silvia, een van de bruidsmeisjes van ooit, met gevulde koeken op de koffie en heeft een quiche gebakken zodat Hans vanavond niets hoeft te koken! Top idee! De koffie en ikke aan de thee worden gebracht door echte utrechtse Ria die erg begaan is met alle mensen, dus ook bij mij blijft babbelen. Ze wordt weg geroepen om werk te doen door gaby! Sil en hans en ik praten over uitzicht en bedenken naar welke kerk of gebouw we vanaf deze kant uitkijken. De meningen zijn verdeeld en we komen er niet op! Alles wat hier zo op de afdeling gebeurd maar ook hoe Veronica de schoonzus van Sil het ervaart is voor iedereen anders. De keukenhulp Ria vertelt hierover uitgebreid. Helaas houden de koude rillingen niet op. Silvia gaat weg en de De haptonome Thea komt zodat hans met Sil mee loopt en een bakkie gaat doen beneden. Thea geeft me een behandeling maar zelfs daarmee houdt het rillen stand. Het ontspannen wat hiermee de bedoeling is lukt zo niet! Hans is onderweg Simon oude buurman tegen gekomen. Ligt voor leukemie opnieuw om de drie weken aan het infuus, dit om kanker onder de duim te houden. Infuus mag ondertussen wat sneller in lopen. Thea is klaar en infuus loopt in. Afoez heeft vandaag niet op allersnelst infuus laten inlopen ivm mogelijke reactie van mij al op neulasta. Maar 1 zakje scheelt in tijd dat wel! Maar als het is ingelopen rond de klok van 11.30 uur start alsnog het uur na koelen en half uur ontdooien. Hans komt terug en heeft zijn hele tas vol kastanjes uit het Wilhelminapark. Voor op tafel in mijn herfstschaal! We blijven bezig met het pand met de mooie torentjes in de verte. Dus eenmaal klaar en ingepakt waarbij ik met het naar de toilet lopen Nanda tegenkom en haar voorstel aan Hans! ( weet hij ook over wie ik het heb) snel naar de auto. Waar Hans langs het Boni fatiusschool en wijk C de singel op rijdt en we zo langs het HIERONIMUSHUIS komen wat het mooie pand met de torentjes vanaf ons uitzicht was van vandaag! Thuis gauw bed in met dormicum en slapen! Geslapen tot 18.00 uur en Chai niet gezien die is trainen dus Hans en ik nemen samen stuk van de quiche! heerlijk smaakt het feestmaal. Ook Chai neemt als hij thuis komt flink stuk. Gedrieen nemen we een kop thee en gaan naar bed.