De operatiedag - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu De operatiedag - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Miriam Sturkenboom - WaarBenJij.nu

De operatiedag

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Miriam

07 Mei 2014 | Nederland, Zeist

Ja tweede examendag Nederlands, ik geef Chai een kus en wens hem succes. Beneden mag ik nog kopje thee en beschuitje!! Silvia mij komt halen rond 7.30 uur. Chai ligt nog rustig in zijn bed en Silvia gaat hem even halen en hij groet met een kus en zegt zet hem op MAM! Dan tas in autootje en op naar Diaconessen ziekenhuis.
Melden op afdeling chirurgie balie 212. Daar nemen ze mijn tas aan. Bed is nog bezet maat ik mag direct door naar de bunker radiotherapie voor injectie.
Daar is een allervriendelijkste dame van eind dertig die alles heel goed uitlegt wat er gaat gebeuren. er komt een radiologe die de tumor op drie plaatsen zal injecteren en daarmee hoopt men dat na 1 uur of anders 2 uur te zien zal zijn hoe de afvloed is naar de lymfe. Daarmee kunnen ze de poortwachterklier traceren is ook een leerling welke alles extra secuur begeleid. Liggend komt dan de radiologe en stelt zich voor. Ze legt uit wat ze gaat doen en geeft aan dat ze koude handen heeft! Die voel je goed! Dan prikt ze de vloeistof in. Dit valt niet mee, maar is voor het goed doel! daarna worden er liggend en staan plaatjes geschoten en mogen we weg om na anderhalf uur weer terug te komen voor volgende foto's. Dus eerst naar kantine, kopje thee voor mij koffie voor Silvia. daar zien we Nathalie nog even en kan ik haar aan Silvia voorstellen. altijd prettig als iemand waar je het over hebt ook beeld daarbij heeft. Dan laat Silvia via whapje even aan Hans weten hoe het is. Laatste drankje voorlopig! Rond 10.30 uur weer terug naar bunker. Opnieuw foto’s en positief er is al enigszins wat te zien in oksel! Gelukkig! Iets en dan in oksel!!
Dan weer voor anderhalf uur weg gestuurd. Silvia en ik zoeken een plekje waar we al kletsend lekker rustig zitten zonder dat mensen eten of drinken. Daar kletsen we alle dingen die we van elkaar gemist hebben weer bij. Over vakanties, over moeder van 87 van Silvia en families van ons, over het werk over de jongens etc. Dan zie je dat het goed is dat Silvia vrij heeft genomen en hier is , de tijd vliegt. Dan opnieuw foto’s en nu is goed te zien dat poortwachterklier in oksel opkomt. Twee bolletjes achter elkaar. De radiologe komt, nu met bril op en heeft een kastje achter me gezet waarmee met de aanwijsstokje door de straling zichtbaar wordt waar de klier precies zit. Zij zet met een speciale stift stippen om zo op de operatiekamer met een geigerteller de klier te traceren en weg te halen. Die gaat naar het laboratorium dan om te kijken of er uitzaaiingen zitten. De arts belt dit direct door naar operatie centrum, zodat ze daar weten dat de tijd definitief voor mij is gepland! Ik sta ondertussen op voor 14.50 uur. We mogen weg en ik moet om 13.00 op chirurgie zijn. Silvia en ik gaan rustig terug en omdat het pas 12.30 uur is gaan we weer op rustige plekje zitten waar Silvia een bammetje eet. Dan gaat mijn telefoon en vraagt de verpleegkundige van chirurgie waar ik blijf???? Ze verwacht me voor opname op de afdeling, kamer 7.
Rustig pakken we onze spulletjes en lopen naar balie om mijn tas te halen. De secretaresse daar zegt hem achterlangs te tillen en Silvia en ik lopen naar afdeling! Daar worden we door nogal haastige jonge pleeg EVA te woord gestaan. Kast is daar geen waardevolle spullen en ze geeft een hesje en “elegante”stretch onderbroek en zegt dat ik dat zo aan moet gaan doen. Eigenlijk legt ze verder niets uit! Komen Silvia en ik daarna achter. Wel komt net de keukendienst met de vraag wat ik vanavond wil eten. Gebakken piepers met stukje kip en broccoli!! Silvia denkt dan al: Ben benieuwd wat dat gaat worden!!!”
OM 13.300 uur komt Eva pre medicatie brengen. Twee paracetamol 500mg, 1 dyclofinac 50 mg en omeparasolletje 20mg en een valium 5 mg. Neemt u dat in met flink water!!! Anders blijft het in uw keel steken!! Silvia en ik kijken elkaar aan………………Leerling ZEKER!!!!!
Ik ga me omkleden en laat mijn EIGEN onderbroekje aan zo ook mijn sokken! Een blauw hes van de operatiekamer staat precies in kleur hierbij! De medicijnen slik ik weg. Silvia zegt dat ik daardoor vrij snel lekker ging doezelen. Rond de klok van 15.00 uur kon ik naar boven worden gebracht. Mijn tas met al mijn spulletjes staat op voeten eind. Die moet weg! Nee zegt Silvia want ik loop mee en die pak ik voor de OK deuren wel weg! Ook de warme Marla deken mag niet mee! Dus gaan we op weg. Afdeling af lift in en een verdieping hoger naar holding! Vlak voor de deuren neemt Silvia afscheid en zegt denk nog even aan zon ze en……………die blote billen camping!!!! Slaap ze!! Tot straks!
Op de holding komt er een verpleegkundige die zegt: ik kom zo bij U want die mevrouw is eerder! Al snel daarna komt een pleeg zich voorstellend als anesthesie verpleegkundige Babette en ik zeg dag collega! Vraagt ze oh, ja ik ben de vrouw van Hans A. Die ken ik zegt Babette: die heeft mij opgeleid! Fijn zeg ik samen met Paul Borgdorff komt het dan zo goed. Nee, zegt ze die staat niet bij jou ze kijkt en zegt Peter Houweling!!!! Nu eerst maar infuus. Oké je wordt rechts geholpen dus links je infuus!
PARDON???
Nee zeg ik het is mijn linkerborst. Nee hoor hier staat anders dus stop dan roep ik de chirurg erbij!
Dr. Perre is er snel en groet mij! Ach zegt hij het komt goed hoor en zegt de linkerborst is het en zegt tot zo! De verpleegkundige gaat daarom nu dan rechts het infuus prikken!!!
Dan over naar operatiekamer.
Daar komt iedereen om mij heen staan en zie ik ook Floor Knuttel nog! TIME OUT procedure. Peter Houweling komt aan en zegt hé Miriam goedemiddag! Jee zegt dr. Perre ken jij die ook al? Dan is naam geboortedatum waar ik voor kom en hoor ik denk aan wat moois dan ga jij nu slapen! Silvia daar is de zon zee ennnnnnnnnnnnnnnn……………………………..truste!
Rond 17.00 uur krijgt Silvia een telefoontje van Dr. Perre! Rond de klok van 17.30 zijn Hans en Chai in huis Silvia blijft tot ze mij samen met de jongens op de kamer ziet! Dan groet ze en gaat naar huis!
Hans en Chai hebben cola mee en daar neem ik een slok van, ook heel stoer eet ik wat! Nog afwezig en slaperig besluiten de jongens naar huis te gaan. Welterusten en tot morgen!! Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miriam

van spiegel, spiegeltje ........ tot zal HET goed komen, ............... met alles wat daar ....................in die periode ..........................voor nodig zal zijn! Reisdoel: Een oncologische K wereldreis met een eindbestemming in 2015! Of................... eindbestemming 2016!

Actief sinds 09 Mei 2014
Verslag gelezen: 694
Totaal aantal bezoekers 64077

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 24 December 2015

Borst voor en na VOORUIT

23 April 2014 - 15 Oktober 2015

BORST VOORUIT................!

Landen bezocht: